COMPENSATIE BIJ VERTRAGING OF ANNULERING VLUCHT

aircraft-537963_1920

Daar sta je dan, op het vliegveld tussen die honderden andere passagiers, in een lange wachtrij… Je krijgt te horen dat je vlucht vertraagd is, met 4 uur! Of nog erger, je kan die avond niet meer vertrekken. Waarom? Omdat jouw vlucht naar een topbestemming naar keuze (je warme thuis, een vriend of vriendin, een zonnig oord) plots geannuleerd werd. of jouw stoel werd dubbel geboekt. Daar sta je dan … 

Een kleine zucht, een geërgerde blik, een babbeltje met de medepassagiers in de wachtrij. Plots zijn het niet langer medepassagiers. De vliegtuigmaatschappij is verplicht jou verder te helpen en jou een overnachting en maaltijd(en) aan te bieden…

Meermaals overkwam het me…

2013: Het warme Mallorca lonkte naar mijn twee vriendinnen en mij. Het bewuste vliegtuig besloot daar anders over. Technische panne aan het vliegtuig… 8 uur (!) vertraging en enkele consumptiebonnetjes van Brussels Airlines als troostprijs. Al een geluk maakte die zwoele avondtemperatuur na aankomst op bestemming veel goed!

pool-690034_1280

2014: Berlijn, huiswaarts na een leuke citytrip van 6 dagen. Dat dachten we althans. Het werden er uiteindelijk 7. Enkele uren wachten op de luchthaven ‘Berlin-Tegel’ en ons vluchtnummer dat niet op het overzichtsbord met de departures verscheen. Oei? Een paar uur later bracht een brommende taxichauffeur ons naar een hotel waar we een overnachting kregen aangeboden door Brussels Airlines. Het buffet werd op een bijna nachtelijk uur opnieuw voor ons – en voor onze vroegere medepassagiers – geopend. Honger, aanvallen!

Er werd ons een coupon voor een taxirit naar de luchthaven, na een kort nachtje slapen, aangeboden. Stress over een niet-opdagende taxi in de vroege uurtjes en nog meer stress over een wel-opdagende taxi die de coupon weigerde aan te nemen … Ganz toll! De volgende ochtend hadden we een vroege vlucht en geraakten we alsnog op onze eindbestemming: thuis!

2014: Mijn zus en haar vriend vertrokken voor 2 weken naar Cyprus met JetairFly. In plaats van er ’s morgens vroeg van het ochtendzonnetje te genieten, kwamen ze in het pikdonker toe, na meer dan 8 uur vertraging… Geen lachertje!

Zulke dingen gebeuren, maar leuk is anders! Wat doe je dan? Nadat je dit frustrerende verhaal met je familie en vrienden gedeeld hebt? Luisteren naar de goede raad van deze mensen!

“Mijn tante gaf ons een gouden tip! Vraag om een compensatie!”

Volgens de wet over de rechten van vliegtuigpassagiers, kunnen sukkelaars wiens vlucht geannuleerd of vertraagd is een EU-klachtenformulier indienen. Dat doe je dan bij je vliegtuigmaatschappij in kwestie.

Financiële compensatie bij vertraging, annulering of overboeking binnen de EU

> Binnen de EU
1500 km of minder: 250 euro
meer dan 1500 km: 400 euro

> Tussen een EU-luchthaven en een luchthaven buiten de EU
1500 km of minder: 250 euro
tussen de 1500 en 3500 km: 400 euro
meer dan 3.500 km: 600 euro

Deze sommen zijn niet min! Ik was zelfs al tevreden met een hotelovernachting en maaltijd. Bekijk hier de officiële website over de Rechten van vliegtuigpassagiers in de EU. Deze compensaties zijn van toepassing op vluchten die dateren tot 1 jaar terug! Mijn reis naar Mallorca was al langer geleden, dus hier konden we helaas geen compensatie meer voor vragen. Voor de reisjes naar Berlijn en Cyprus (2014) gelukkig nog wel!

Ook voor vluchten buiten de EU kan je om een compensatie vragen, die richtlijnen zijn iets anders. Zelf heb ik daar nog geen ervaring mee.

Wanneer krijg je geen vergoeding?

  • Als de annulering van de vlucht te wijten is aan buitengewone omstandigheden (overmacht), zoals vb. slechte weersomstandigheden, wilde staking, …
  • Als je 2 weken van tevoren bent ingelicht
  • Als je een andere vlucht voor dezelfde route zonder veel tijdverlies werd aangeboden

In dit geval moet de luchtvaartmaatschappij je wel een van de volgende voorstellen doen:

  • Terugbetaling van uw ticket
  • Een andere vlucht naar uw eindbestemming bij de eerste gelegenheid
  • Een vlucht op een latere datum van uw keuze (in functie van de beschikbaarheid van plaatsen)

Zoals je kan zien, bestaan er veel ‘uitzonderingen’ en ‘afwijkingen’ op de regel. Ingewikkeld dus! Ga dus ook eens via Google op zoek. Ik geef tips mee die ik ook zelf online gevonden heb.

In welke gevallen gaat het om overmacht?

  • Aswolken als gevolg van een vulkaanuitbarsting, orkanen, aardbevingen, dichte mist, hevig sneeuwval,…
  • Stakingen van grondpersoneel, ook wel een ‘wilde staking’ genoemd wanneer deze niet vooraf aangekondigd was
  • Terreur- of oorlogsdreiging

Met wie neem je contact op?

In eerste instantie moet je een klacht indienen bij de vliegtuigmaatschappij in kwestie.
Voor de concrete contactgegevens kan je best even voor googelen. In mijn geval (Berlijn 2014) moest ik een mailtje sturen naar customer.relations@brusselsairlines.com. Download dan dit EU klachtenformulier en bezorg het zo snel mogelijk via e-mail aan de vliegtuigmaatschappij.

Je moet rekenen op max. 3 maanden verwerkingstijd. Nog steeds geen antwoord na je verschillende reminder e-mails gekregen? Dan kan je hier terecht!

Krijg je negatieve feedback?

Dan is er nog een laatste optie, doe beroep op een bedrijf met gespecialiseerde advocaten. Zij werken ‘op commissie’ om een compensatie voor jou proberen te bekomen. Zij werken volgens het ‘no cure, no pay‘ principe. Is het uiteindelijke resultaat negatief, betaal je hen ook niets! Je gaat een contract met hen aan en de commissie die zij vragen schommelt rond 25% van het totaalbedrag waarop je recht hebt. Op hun websites kan je alvast zelf checken of jouw klacht eerder al eens onderzocht werd en dus in aanmerking komt, al dan niet. Indien niet, stopt hier je compensatieaanvraag.

vluchtvertraagd

Website vlucht-vertraagd.be

Hieronder enkele Belgische en Nederlandse bedrijven die zich hierin gespecialiseerd hebben:

Succes!

Advertenties

2 gedachtes over “COMPENSATIE BIJ VERTRAGING OF ANNULERING VLUCHT

  1. Pingback: BERLIN BABY! | elle vit b.
  2. Pingback: Reads | ☁

Reageer

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s